×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/02/08 - 09:10
  • بازدید : 74
  • تعداد بازدید : 74
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو:

منبع رسمی خرید مکمل های ورزشی داروخانه می باشد

این روزها استقبال جوانان از ورزش های بدنسازی و استفاده از مکمل های تغذیه ای برای داشتن اندام متناسب، زیاد شده است اما در بیشتر مواقع دستیابی به این امر می تواند آسیب های جدی درپی داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص مضرات استفاده خودسرانه و بی رویه مکمل ها گفت:  مصرف کننده اصلی مکمل های ورزشی جوانان هستند و آسیب دیدن آنها، مخاطرات زیادی برای جامعه دارد. مکملهای ورزشی تقلبی در بسته بندی های فاقد برچسب اصالت به صورت غیر مجاز در سطح بازارعرضه می شوند که اغلب شان در کارگاههای غیرمجاز و در شرایط بسیار نامطلوب بهداشتی پر شده و با بسته بندی های تقلبی مشابه فرآورده های اصلی به بازار عرضه می شوند.

دکتر « فهیمه مودودی یاقوتی» ادامه داد: بیشتر مواقع مشاهده شده است مکمل ها در باشگاه های ورزشی و سالن های بدنسازی، خارج از نظام رسمی و سالم تولید و واردات، به فروش می رسند در حالیکه تنها منبع رسمی خرید مکمل های ورزشی داروخانه ها می باشند.

او همچنین فروش مکمل از طریق شبکه های اجتماعی را نیز غیرقانونی خواند و افزود:امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی متاسفانه شاهد افزایش تبلیغات محصولات غیر مجاز و ادعاهای اغراق‌آمیز هستیم که فعالیتهایی خطرساز تلقی می شوند. فروش مکمل ها فقط و فقط از طریق داروخانه ها قانونی است.  

دکتر «مودودی یاقوتی» ادامه داد: مربیان ورزشی حق تجویز مکمل خوراکی ندارند زیرا تجویز نادرست و مصرف مکمل تقلبی اتفاقات ناگواری به همراه دارد ومرگ و میرهای عجیب و زودهنگام و ناگهانی و بروز سکته در جوانان می تواند نتیجه تجویزهای نادرست باشد.لذا، ضروری است تجویز مکمل های ورزشی توسط پزشک تغذیه صورت گیرد.

سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو  با توصیه به جوانان گفت: اگر فرآورده ای برچسب اصالت ندارد، مصرف نکنید. نبود برچسب اصالت یعنی آن فرآورده مجوز تولید، ورود و فروش در کشور نداشته و هیچ گونه نظارتی از سوی وزارت بهداشت بر فرآورده فوق صورت نگرفته است و محصولات تقلبی علاوه بر احتمال استفاده از فرآورده‌های غیر مجاز و حتی مضر برای سلامتی از جمله ترکیبات محرک، هورمونها، مواد اعتیادآور و حتی ترکیبات سرطان زا، در شرایط و مکانهای غیر استاندارد و گاه بسیار آلوده بسته بندی و نگهداری می شود.

دکتر مودودی یاقوتی خاطر نشان کرد: فرآورده‌هایی که برچسب اصالت دارند قابل پیگیری‌ هستند و می‌توان پی برد که کدام فرآورده تقلبی است با توجه به نبود راه تشخیصی از روی ظاهر مکمل ها، مصرف کنندگان حتماً باید مکمل ها را از داروخانه تهیه و بعد از رویت برچسب اصالت زرد رنگ، اصالت کالا را از روش های زیر استعلام نمایند.

 

شماره تماس۰۲۱۶۱۸۵     شماره پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲     سایت www.ttac.ir      از طریق تلفن همراه و اپلیکیشن TTAC

 

 

  •                         معرفی قسمت های مختلف برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت
  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 103988
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست