×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1401/08/08 - 08:54
  • بازدید : 302
  • تعداد بازدید : 275
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
عوارض خطرناک ماده توهم زای جدید؛

مجیک ماشروم؛ قارچ جادویی یا قارچ مرگبار؟

در سال های اخیر گزارش هایی از ورود و سوء مصرف نوع جدیدی از ماده توهم زا با نام خیابانی «مجیک ماشروم» در کشور منتشر شده است. «مجیک ماشروم» یا «قارچ جادویی» ماده ای توهم زا با منشاء طبیعی بوده و از دسته قارچ های ماکروسکوپی حاوی پسیلوسبین می باشد. امروزه نمونه های خشک شده از این قارچ ها به عنوان ماده توهم زا از طریق اینترنت و بازارهای سیاه به فروش می رسند که ممکن است جوانان و نوجوانانی که به مصرف این ماده توهم زا روی می آورند از عوارض جبران ناپذیر آن بر سلامتشان بی خبر باشند. در این گزارش علاوه بر آگاه سازی خانواده ها جهت جلوگیری از روی آوردن فرزندانشان به مصرف انواع مواد توهم زا، با بیان حالات جسمی و روانی مصرف کننده سعی در آشنایی خانواده ها با این ماده توهم زای نوظهور کرده ایم تا در صورت مواجهه با این حالات اقدامات درمانی را سریع شروع نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در سال های اخیر گزارش هایی از ورود و سوء مصرف نوع جدیدی از ماده توهم زا با نام خیابانی «مجیک ماشروم» درکشور منتشر شده است.

 «مجیک ماشروم» یا «قارچ جادویی» ماده ای توهم زا با منشاء طبیعی بوده و از دسته قارچ های ماکروسکوپی حاوی پسیلوسبین می باشد. امروزه نمونه های خشک شده از این قارچ ها به عنوان ماده توهم زا از طریق اینترنت وبازارهای سیاه به فروش می رسند که ممکن است جوانان و نوجوانانی که به مصرف این ماده توهم زا روی می آورند از عوارض جبران ناپذیر آن بر سلامتشان بی خبر باشند. در این گزارش علاوه بر آگاه سازی خانواده ها جهت جلوگیری از روی آوردن فرزندانشان به مصرف انواع مواد توهم زا،  با بیان حالات جسمی و روانی مصرف کننده سعی در آشنایی خانواده ها با این ماده توهم زای نوظهور کرده ایم تا در صورت مواجهه با این حالات اقدامات درمانی را سریع شروع نمایند.

عوارض مصرف ماده توهم زای قارچ جادویی

در ابتدای مصرف قارچ جادویی ممکن است علایم گوارشی، افزایش تعداد ضربان قلب به بیش ‌از حد معمول، اضطراب، بی قراری و آشفتگی، احساس سبکی در سر و رعشه به همراه مردمک های گشاد مشاهده شود که در ادامه بی قراری، پرتحرکی و توهم های بینایی و گاهی توهم های شنوایی رخ می دهد.
ممکن است سردرد، افزایش فشار خون، تهوع و استفراغ، عدم آگاهی از زمان، مکان و واقعیت، واکنشهای ترس بیمارگونه و خنده های غیرقابل کنترل در مصرف کنندگان مجیک ماشروم دیده شود.
بعضی از مصرف کنندگان، دقایق عجیبی را تجربه می کنند و همه چیز را در حال حرکت می بینند و ذهن در چنین حالتی عملکرد عادی خود را ندارد.از تأثیرات بینایی آن می توان به تصور حرکت کردن اجسام و داشتن حالت جاری در آنها اشاره کرد و همچنین رنگها درخشان تر و جذابتر به نظر فرد می رسد. شدت تمام این توهم های بصری بستگی به دوز مصرفی و مشخصات فردی مانندسن، وزن، خصوصیات شخصیتی، وضعیت عاطفی و سابقه بیماری روانی دارد و از سبک ترین حالات تا توهم های بسیار خطرناک و وحشتناک ممکن است متغیر باشد.

لازم به ذکر است اگر به همراه این ماده، الکل یا سایر مواد مخدر و محرک استفاده شود، تشنج، نارسایی حاد کلیوی و ایست قلبی-ریوی در مصرف کنندگان رخ می دهد.

مرگ در پی توهم ناشی از مصرف

بر خلاف ادعای بیشتر افراد مبنی بر اینکه مجیک ماشروم باعث  مرگ نمی شود، در بیشتر موارد مرگ ناشی از توهم به وجود آمده پس از مصرف، گزارش شده است زیرا در اثر مصرف این ماده، مغز عملکرد عادی خود را از دست داده و فرد مصرف کننده دست به اقدامات مرگبار از قبیل  سقوط از ارتفاع و نزاع می زند. همچنین رانندگی پس از مصرف این ماده منجر تصادفات وحشتناک شده است. پس علاوه بر ایست قلبی در پی مصرف همزمان قارچ جادویی و الکل، رفتارهای غیر عادی فرد خطر مرگ را به دنبال دارد.

اقدامات درمانی در مواجهه با مسمومیت با قارچ جادویی

نکته قابل توجه این است که تاکنون هیچ پادزهر اختصاصی برای درمان مسمومیت با این قارچ ها گزارش نشده است لذا در صورت برخورد با فردی که این ماده را مصرف کرده است، باید مسموم سریعاً به مراکز درمانی منتقل شود تا پس از رسیدگی به وضعیت راه هوایی و برقراری تنفس مناسب و ارزیابی قلبی عروقی و ایجاد مسیر عروقی، درمان دارویی آغاز گردد.  

 

منبع:

برگرفته از دستورالعمل آشنایی با اثرات و تظاهرات بالیینی ماده توهم زای مجیک ماشروم - تابستان 1401(تهیه شده در معاونت درمان وزارت بهدشت، درمان و آموزش پزشکی)

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 122190
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست