×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/01/20 - 07:44
  • بازدید : 85
  • تعداد بازدیدکننده : 80
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
عملکرد معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تعطیلات نوروزی؛

1119 بازرسی از داروخانه ها و سطوح تولید و عرضه فرآورده های سلامت محور

از ابتدای طرح بازرسی ویژه نوروز 1403 تا شانزدهم فروردین ماه سال جاری، بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 1119 بازرسی انجام دادند. بازرسی ها در حوزه نظارت بر داروخانه های شهری، بازدید از داروخانه های بیمارستانی و انبار دارویی بیمارستان، بازرسی از سطوح عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی و فرآورده های خوراکی-آشامیدنی، مراکز درمان سو مصرف مواد و ترک اعتیاد و عطاری ها بود.

عملکرد واحد فنی و نظارت بر امور دارویی:

 بیشترین تعداد بازرسی متعلق به بازرسی از داروخانه ها با 538 مورد بازرسی بود که فعالیت داروخانه ها وفق چک لیست ارزیابی عملکرد داروخانه، و نیز نحوه تامین و توزیع انواع شیر خشک بررسی و ثبت گردید.

از 538 بازرسی که در قالب طرح بازرسی نوروزی شروع شده بود 119 داروخانه هنگام مراجعه بازرسان تعطیل بودند. 52 مورد عدم حضور مسئول فنی، 52 مورد ارائه دارو در غیاب مسئول فنی و 52 مورد دخالت افراد فاقد صلاحیت در امر فروش دارو و 26 مورد گرانفروشی دارو از تخلفات داروخانه ها در مدت طرح بازرسی نوروزی بود. همچنین 19 مورد عدم تعیین وضعیت شیرخشک و سایر اقلام دارای اجبار استعلام در سامانه TTAC توسط بازرسان واحد فنی و نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ثبت شد. موارد تخلفات گزارش شده در دستور اقدام لازم و پیگیری از طریق مراجع قانونی قرار دارد.

در طول این بازرسی ها، موارد عرضه یا نگهداری کالای قاچاق یا غیرمجاز در داروخانه ها مشاهده نگردید.

عملکرد واحد مخدر و داروهای تحت کنترل:

بازرسان واحد مخدر و داروهای تحت کنترل در ایام نوروز 44 مرکز درمان سو مصرف مواد و ترک اعتیاد را از نظر حضور روانشناس و پرستار و فعالیت در ساعت مشخص شده بر اساس پروانه دریافتی مورد بازرسی قرار دادند که هجده مورد عدم فعالیت در ساعت اعلامی، سه مورد تغییر آدرس، دو مورد عدم حضور مسئول فنی، یک مورد عدم حضور پرستار و دو مورد عدم حضور روانشناس و دو مورد عدم همکاری داشتند.

همچنین بازرسان از پنج بیمار صعب العلاج تحت درمان با داروهای تحت کنترل مخدر عیادت به عمل آورده و وضعیت مصرف داروی آنها را بررسی نمودند.

عملکرد واحد امور داروخانه های بیمارستانی:

56 مورد بازرسی از داروخانه ها و انبارهای دارویی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه نتیجه فعالیت واحد امور داروخانه های بیمارستانی در طرح بازرسی نوروز بود که مورد خاص و مشکلی ثبت نشد. در این بازرسی ها، نگهداری داروها از نظر دما و شرایط انبار نیز بررسی گردید.

عملکرد واحد نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل:

بازرسان واحد نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل 32 مورد بازرسی جهت بررسی موجودی و نحوه توزیع شیرخشک در داروخانه ها و انبار شرکت های تحت پوشش دانشگاه انجام دادند.  همچنین، 46 بازرسی از عطاری های تحت پوشش انجام شد که 13 بازرسی منجر به کشف اقلام قاچاق و غیر مجاز شد.

تعداد اقلام مکشوفه بیش از 15هزار عدد بود که 7350 عدد شامل فرآورده های لاغری و چاقی قاچاق و داروهای گیاهی و شیمیایی و 5115 عدد داروی گیاهی شیمیایی و لاغری دست ساز تقلبی بود.

2231 عدد داروی مخدر نیز از یک عطاری در تعطیلات نوروز کشف شد که تمامی اجناس به محل معاونت غذا و دارو منتقل شد.

همچنین 320 عدد دارو خارج از شبکه توزیع و 120 نمک دریایی فاقد مجوز توسط بازرس ها از عطاری ها کشف شد.

کارشناسان ارزش تقریبی اقلام مکشوفه را بالغ بر یک میلیارد ریال تخمین زدند که پرونده های تخلف در دست بررسی می باشد و پس از بررسی های لازم به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

مرکز اطلاع رسانی و رسیدگی به شکایات مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی

مرکز اطلاع رسانی و رسیدگی به شکایات مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی در طول تعطیلات نوروزی 68 شکایت از سوی مصرف کنندگان این کالاها دریافت کرد که پس از بررسی 27 مورد شکایات از مغازه و رستوران ها به سامانه 190، شش مورد شکایت از فروشگاه های گوشت و پروتئین به اداره کل دامپزشکی، و 35 مورد شکایت از فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی وارده به معاونت غذا و دارو بود که پس از بررسی های لازم جهت پیگیری به حوزه های ذیربط و معاونت بهداشت دانشگاه ارجاع داده شد.

اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی:

بازرسان اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی از انبار چهار بیمارستان با هدف نحوه نگهداری تجهیزات پزشکی در انبار، عدم وجود اقلام تاریخ مصرف گذشته یا قاچاق و شرایط کلی انبار بازرسی کردند که مورد خاصی گزارش نشد. علاوه بر این از هفت خط تولید شرکت های تجهیزات پزشکی بازرسی کردند که مشکل خاصی مشاهده نگردید.

فعالیت شبکه های بهداشت و درمان تحت پوشش دانشگاه در حوزه غذا و دارو:

شبکه های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه غذا و دارو، در تعطیلات نوروزی به بازرسی های خود ادامه دادند که در مجموع 253 بازرسی انجام شد که شامل  132 بازرسی از کارخانجات مواد غذایی، 29 بازرسی از کارخانجات آرایشی و بهداشتی، 10 بازرسی از باشگاه های ورزشی و سالن های زیبایی، 30 بازرسی از سطوح عرضه توزیع مواد غذایی، 3 مورد بازدید از مشاغل خانگی، 28 مورد بازرسی از سطوح عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی و 21 مورد بازدید از فعالیت گلخانه ها جهت صادرات محصولات کشاورزی بود.

این بازرسی ها همراه با کشف برخی اقلام غیرمجاز غذایی، آرایشی و بهداشتی به ارزش تقریبی 150 میلیون ریال بود که پرونده تخلفات در دست بررسی و ارجاع به مراجع قانونی می باشد.

بازرسان و کارشناسان شبکه های بهداشت و درمان علاوه بر انجام بازرسی از مراکز تولید و عرضه کالاهای سلامت محور، از غرفه های مستقر در ورودی و خروجی شهر تهران نیز بازدید کرده و بروشورهای های آموزشی در خصوص رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای در سفر را توزیع کرده و به صورت حضوری هم به آموزش چگونگی رعایت نکات سلامتی در حوزه غذا و دارو در ایام تعطیلات نوروزی و سفر پرداختند.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • گروه خبری : 140683
کلمات کلیدی
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست