×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

پرسش‌های متداول در زمینه امور مربوط به شیرخشک (با کلیلک بر روی هر زبانه می توانید پاسخ مربوط به آن را ببینید)

 

بله.

خیر امور مربوط به غذای کودک در حوزه اختیارات اداره غذا است.

برای مشاهده فهرست کامل این اقلام می‌توانید به سایت سازمان غذا و دارو (بخشنامه اداره شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه) مراجعه نمایید.

در شهر تهران سه مرکز بیمارستانی جهت این امر اختصاص یافته است که بیمارستان مفید زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. پس از ویزیت پزشک و ورود اطلاعات بیمار و نسخه به سامانه حامی برای بیمار نسخه الکترونیک صادر خواهد شد. سرپرست بیمار، از طریق پیامکی که برای وی ارسال می شود؛ از شماره نسخه الکترونیک مطلع می گردد.

تحویل فرآورده تجویز شده به یکی از این سه حالت انجام می‌شود:
الف) در حال حاضر 4 نمونه از این فرآورده ها توسط داروخانه های منتخب هر دانشگاه توزیع می شوند به نام های NEOCATE, ELECARE. COMIDAGEN. ALFAMINO در شهر تهران این اقلام به صورت متمرکز، در داروخانه ۲۹ فروردین زیر نظر دانشگاه تهران عرضه می شودند.
ب) سایر فرآورده های یارانه ای به صورت متمرکز در انبار شرکت پخش نگهداری شده و از طریق پست به دست مصرف کننده می رسد.
پ) شیرخشک‌های غیر یارانه‌ای توسط داروخانه های سراسر کشور توزیع و اطلاعات دریافت‌کننده آنان توسط داروخانه‌ها در سامانه TTAC ثبت می‌شوند. ‌‌‌

نسخه الکترونیک صادر شده از سوی پزشک دارای یک تاریخ اعتبار می‌باشد به این معنی که دریافت فرآورده پس از آن تاریخ، منوط به ویزیت مجدد بیمار و صدور نسخه جدید است. سهمیه‌های تخصیص یافته به بیمار به صورت ماهیانه تنظیم شده است؛ به این ترتیب که دریافت مرحله بعدی منوط به گذشتن ۳۰ روز از تاریخ دریافت مرحله قبل بوده و تحویل زودتر از آن، ممکن نیست. در صورتی که تاریخ اعتبار نسخه، به اتمام رسیده باشد؛ تحویل فرآورده به بیمار (حتی اگر بیمار سهمیه مربوط به آن را دریافت هم نکرده باشد) امکان پذیر نبوده و انجام آن، مستلزم صدور نسخه الکترونیک جدید توسط پزشک می‌باشد. ‌.

تشخیص تعداد مورد نیاز ماهیانه هر کودک به فرآورده‌های مورد نظر در صلاحیت پزشک درمانگر می‌باشد و اگر والدین نوزاد احساس می‌کنند که نیاز به افزایش تعداد سهمیه ماهیانه وجود دارد انجام این امر تنها با صلاحدید پزشک و به شرط صدور نسخه جدید و تایید توسط پزشک معتمد سازمان غذا و دارو امکان پذیر می‌باشد. ‌.

در خصوص فرآورده‌هایی که به وسیله پست به نشانی اعلام شده توسط سرپرست بیمار ارسال می‌شوند؛ باید گفت که پس از بسته بندی فرآورده توسط عامل توزیع (انبار مرکزی اداره کل/ معاونت/ شرکت پخش) و ثبت بارکد فرآورده‌های تجویزی، کد رهگیری ۲۰ رقمی مرسوله پستی، به شماره همراه سرپرست ارسال خواهد شد. در صورت تاخیر در دریافت، با کد رهگیری ۲۰ رقمی مرسوله، که برای سرپرست بیمار پیامک شده است؛ می‌توان آخرین وضعیت محموله ارسال شده را در سامانه شرکت پست به نشانی https://newtracking.post.ir مشاهده کرد. در صورتی که در این سامانه وضعیت محموله، «ارسال شده» اعلام می‌شود؛ می‌توان ضمن تماس با شرکت پست منطقه‌ای، و ارائه کد رهگیری ۲۰ رقمی به مامور شرکت پست، از وضعیت دریافت مرسوله مطلع شد. در صورت عدم موجود بودن فرآورده تجویز شده، مراتب از طریق پیامک به اطلاع سرپرست بیمار خواهد رسید. ‌‌‌

داروخانه ها باید هنگام تحویل شیرخشک‌های غیر یارانه‌ای کد ملی نوزاد را در سامانه ای به نام TTACو یا سامانه بیمه سلامت وارد نمایند. در صورتی که این کار توسط داروخانه به انجام نرسد، از طرف معاونت غذا و دارو برخورد قانونی انجام می‌شود.‌

در صورت وجود هر گونه پرسش یا شکایت از نحوه توزیع یا کیفیت محصولات پستی باید به اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل به نشانی زیر مراجعه نمود: تهران - خیابان انقلاب - خیابان فخررازی - سازمان غذا و دارو - طبقه نخست - اداره کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل ‌

برای رسیدگی به شکایات مرتبط با این فرآورده‌ها می‌توان به معاونت‌های غذا و دارو مراجعه نمود. در سطح شهر تهران، بر حسب نشانی محل دریافت فرآورده مورد شکایت باید به یکی از معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و یا ایران مراجعه شود. نشانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عبارت است از: تهران - خیابان ولیعصر- روبروی پارک ساعی- کوچه آبشار- پلاک 47 – تلفن: 021-84248‌ – تلفن: ۰۲۱۸۴۲۴۸

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست