نگاهی به سونامی اطلاعات غلط در بیماری کرونا
اپیدمی جهانی اطلاعات غلط - که به سرعت از طریق رسانه های اجتماعی و سایر رسانه ها گسترش می یابد - یک مشکل جدی برای بهداشت عمومی است. ما تنها در حال مبارزه با بیماری همه گیر نیستیم. مدیر برنامه فوریت های بهداشتی WHO در بیماربهای عفونی و معمار استراتژی WHO برای مقابله با خطر ابتلا به infodemic به نشریه لنست گفت:
اپیدمی جهانی اطلاعات غلط - که به سرعت از طریق رسانه های اجتماعی و سایر رسانه ها گسترش می یابد - یک مشکل جدی برای بهداشت عمومی است. ما تنها در حال مبارزه با بیماری همه گیر نیستیم. مدیر برنامه فوریت های بهداشتی WHOدر بیماربهای عفونی و معمار استراتژی WHOبرای مقابله با خطر ابتلا به infodemic به نشریه لنست گفت:
ما می دانیم که هر شیوع بیماری با نوعی سونامی از اطلاعات همراه خواهد بود. شما همیشه اطلاعات غلط ، شایعات و غیره را خواهید داشت. در گذشته ها نیز این موارد وجود داشته است. اما تفاوت اکنون در این است که با کمک رسانه های اجتماعی این پدیده تقویت می شود و مانند ویروس هایی که با مردم سفر می کنند سریعتر و بیشتر منتشر می شود. بنابراین این یک چالش جدید است، زیرا اگر می خواهید خلاء را پر کنید باید سریع باشید. آنچه ما می خواهیم این است که اطمینان حاصل کنیم مردم کارهای درستی را برای کنترل بیماری انجام می دهند.
وی خاطرنشان كرد، گوگل شش زبان رسمی سازمان ملل متحد را در خصوص COVID-19ایجاد كرده است و همچنین برای برخی از زبانهای دیگر نیز در حالتوسعه و گسترش فعالیت های خود است.ایده این است که نخستین اطلاعاتی را که مردم دریافت می کنند از وب سایت سازمان بهداشت جهانی و حساب های رسانه های اجتماعی WHOو دکتر تدروس باشد. WHOهمچنین از رسانه های اجتماعی برای به روزرسانی استفاده می کند.
دیوید هیمان، استاد اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در دانشکده بهداشت گرمسیری لندن، به لنستگفتکه رسانه های سنتی نقش مهمی در ارائه اطلاعات مبتنی بر شواهد به عموم دارند.
وی همچنین خاطرنشان كرد كه برای رسانه های اجتماعی و هم برای اجتماع، مهم است كه مدیران بهداشت جامعه به رسانه ها كمك كنند تا مسائل را بهتر درک کنند، زیرا رسانه ها گاهی اوقات از مدارك و شواهد جلوتر می روند.
تهیه شده توسط: دکتر سید سعید شریعت، سرپرست اداره تعالی سازمانی معاونت غذا و دارو
منبع:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30461-X/fulltext